Du kan träna dagen före behandlingen om du önskar. Men under behandlingsdagen och de närmaste dagarna efter är det dock bäst att du undviker hårdare fysisk aktivitet. Anledningen till att du bör stå över träning är för att det kan orsaka eller öka svullnad och även skapar en extra belastning på kroppens immunsystem.

Vid borttagning av mindre tatuering (upp till 5×5 cm), så räcker det oftast med 1-2 dagars vila. För större tatueringar och tatueringar placerade på armar och ben kan träningen lätt orsaka extra svullnad och en ökad risk för blåsbildning om man tränar för tidigt.

Om du har fått små sår på din tatuering eller om det bildats blåsor så råder vi dig till att vänta tills de läkt. Annars finns en ökad risk för infektion eftersom det finns otroliga mängder baktier i träningslokaler (även om det ser rent ut).

Om du känner dig lite halvkrasslig inför behandlingsdagen så rekommenderar vi alltid att boka om tiden. Men om du trots det går vidare med behandlingen under den dagen så är det extra viktigt att du tar det lugnt under de efterföljande dagarna. Om du känner dig lite krasslig så har din kropps immunsystem fullt upp med att arbeta bort orsaken till att du känner dig dålig. Om du då dessutom utsätter kroppen för den extra stress som behandlingen innebär är risken stor att du kan bli sjuk eller känna dig ännu sämre. Speciellt om du då även kör ett hårt träningspass dagarna efter.

Vi rekommenderar att du tar det lugnt de närmsta 4-5 dagarna efter behandlingen. Ge kroppen en chans till återhämtning så att kroppen kan kickstarta arbetet med att transportera bort bläcket. Med gott samvete har din kropp förtjänat lite vila och efter ett par dagar kommer du vara än mer taggad på att kämpa ännu hårdare med träningen.

 

Har du frågor om behandlingen eller önskar boka en tid. Ring oss gärna på 08-559 22 132 eller skicka ett mail till  info@tatueringsborttagning.nu

Det går även att se samtliga lediga tider på bokadirekt och själv lägga in en tid.